به گزارش راهبرد معاصر؛ خودروهای مستحکم ساخته شده توسط خودروساز ژاپنی بر اساس شهرت نابود نشدنی خود محبوب هستند و در دهه ۱۹۹۰ به نمادی از نیروی طالبان تبدیل شدند.
این خودروها در میان سایر گروههای تروریستی از جمله القاعده و داعش نیز محبوب هستند و نه تنها میتوانند در زمینهای ناهموار افغانستان مقاومت کنند، بلکه به گونهای ساخته شدهاند تا با ماشینآلات سنگین مجهز شوند.
اولین باری که جنگجویان طالبان به کاخ ریاست جمهوری یورش بردند، در سال ۱۹۹۶، روزنامهنگاران ایندیا تودی توضیح دادند که چگونه تانکها و کامیونهای تویوتا هایلوکس مملو از مهمات وارد پایتخت افغانستان شدند. نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۱ نوشت این خودروها "سکوهای ایده آلی برای ارعاب و اعمال قانون" بودند.
تویوتا مدتها تلاش کرده است تا از ارتباط خود با گروههای تروریستی فاصله بگیرد و علناً از تحقیقات وزارت خزانهداری آمریکا در مورد چگونگی افتادن خودروهای آنها به دست تروریستها حمایت کرده است.
این خودروساز همچنین در سال گذشته با عرضه مدل ۲۰۲۲ تویوتا لندکروزر که طولانیترین مدل این شرکت است، سیاست جدیدی را اعلام کرد. پس از فروش آن در ژاپن در ۲ آگوست با قیمتی در حدود ۴۶۵۰۰ دلار، سازنده خودرو اعلام کرد که هر کسی که یکی را بخرد باید قراردادی را امضا کند که قول دهد خودرو را در عرض یک سال به فروش نرساند.
تویوتا گفت:" لندکروزر به ویژه در خارج از کشور محبوب است و ما در مورد جریان وسایل نقلیه از ژاپن به خارج از کشور بلافاصله پس از عرضه و همچنین امکان صادرات آنها به مناطق خاصی که مقررات امنیتی در آن وجود دارد نگران هستیم. / خبرآنلاین